Last van lage rugklachten?

Laat je door ons informeren

iconmonstr-school-15-240

Oorzaken

Ongeval/trauma, handelingen/werkzaamheden waardoor de belasting op je lage rug is vergroot, verhoogde werkdruk en stress of het werk, uitvoeren van activiteiten die je normaal niet doet, al tijden niet meer aan lichaamsbeweging en sporten toe zijn gekomen.

Vervelende voorval van gebeurtenissen in je directe sociale omgeving, het missen van de laatste traptrede of een stoepje of onverwachte/verkeerde beweging, langdurig in een ongemakkelijke houding zitten/liggen/staan

Bekijk video
iconmonstr-accessibility-2-240

Symptomen

Plotseling ontstaan van de klachten, stijfheid/verminderde bewegelijkheid van de rug, pijn bij opstaan uit bijv. een stoel, pijn bij lopen, pijn bij omdraaien in bed, uitstralende pijn naar bil/bovenbeen en/of uitstralende pijn naar de bovenrug.

Ook pijn bij lang zitten/staan, pijn bij hoesten, niezen en/of persen kunnen symptomen zijn bij pijn in de lage rug.

Bekijk video
iconmonstr-time-6-240

Behandeling

Je kunt starten met het opvolgen van de tips op deze pagina, mocht dit niet het geval zijn, is het verstandig om een afspraak te maken met een fysiotherapeut/manueel therapeut, de fysiotherapeut zal opzoek gaan naar de herstel belemmerende factoren op het gebied van spierspanning.

Behandeling kan bestaan uit: Massage, mobilisaties en/of oefeningen.De manueel therapeut zal opzoek gaan naar herstel belemmerende factoren in de functie van de gewrichten.

Bekijk video
Wanneer naar de huisarts?

Bekijk de animatie

Lage rugklachten

Van het totaal aantal rugklachten is 95% niet het gevolg van een ernstige aandoening. Dit geld ook voor acute lage rugklachten, in de volksmond ook wel SPIT of lumbago genoemd. Zo kunnen de lage rugklachten voortkomen vanuit spieren, gewrichten en zenuwen. In veel gevallen is er sprake van een combinatie van factoren.

Spieren spelen vaak een rol bij lage rugpijn, bijvoorbeeld als gevolg van overbelasting. Die overbelasting kan ontstaan door bijvoorbeeld activiteiten te ondernemen die je niet op regelmatige basis doet. Of door het niet goed functioneren van de gewrichten in de lage rug. Ook stress en spanningen door een vervelende gebeurtenis of hoge werkdruk kan voor een verhoogde spierspanning zorgen. Zowel een verhoogde spierspanning of het niet goed functioneren van de gewrichten kan zorgen voor een bewegingsbeperking en stijfheid in de lage rug.

Bekende klachten waarbij de zenuwen voor problemen zorgen zijn een hernia of ischias. Mochten de rugklachten uitstralen naar het been tot voorbij de knie en ervaar je hierbij tintelingen en/of een doof gevoel in het been dan zou één van die aandoeningen aanwezig kunnen zijn.

Bij een hernia drukt een uitstulping van de tussenwervelschijf of een andere structuur in de lage rug op een zenuw. Bij Ischias is er uitstralende pijn aanwezig, die niet wordt veroorzaakt vanuit de rug.

Het algemene herstel bij acute lage rugklachten is gunstig. Binnen één maand keert 82% van de mensen weer terug naar het werk. Mochten de klachten langer dan 3 weken aanhouden, dan is er sprake van een afwijkend beloop en is het verstandig contact op te nemen met een fysiotherapeut of manueel therapeut. Duren de klachten nog geen 3 weken, maar is de pijn ondragelijk of wil je graag advies over de klachten. Dan kan je ook in die periode al terecht bij een fysiotherapeut of manueel therapeut.


Facebook

Wat kan je zelf doen?

Tip 1

Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten. Probeer tijdens het werk elke 15 minuten het bekken naar voren en achteren te kantelen en blijf niet langer dan 1 uur achtereen zitten.

Tip 2

Als je klachten heeft blijf dan wel bewegen, ga door met je dagelijkse activiteiten. Verander echter de manier waarop je deze uitvoert indien de dagelijkse activiteiten voor klachten zorgen.

Tip 3

Zorg regelmatig voor geestelijke en lichamelijke ontspanning om eventuele stress te verminderen.

Tip 4

Gebruik pijnstillers om de pijnklachten te verlichten. Overleg hiervoor eerst met de huisarts.

Tip 5

Maak gebruik van warmte, zoals een kruik of een warm bad, om de spieren te laten ontspannen.

Tip 6

Zijn de pijnklachten zo hevig dat je het liefst de hele dag in bed ligt? Beperk dit dan tot maximaal 2 dagen, want bedrust maakt de klachten alleen maar erger. Even liggen om te ontspannen is natuurlijk geen probleem.

Tip 7

Probeer niet te zwaar te gaan tillen en denk er tijdens het tillen om dat je het gewicht dicht bij het lichaam houdt.

Tip 8

Probeer tijdens een lange autorit elk uur te stoppen om een rondje te lopen en even uit te rekken.

Tip 9

Probeer het natuurlijke beloop van de klachten af te wachten. We weten namelijk dat in de eerste maand bij 58% van de mensen pijnvermindering ervaart en dat 82% terug keer naar het werk.

Tip 10

Bij rugklachten die langer dan drie weken aanhouden is het verstandig om een fysio of manueel therapeut te raadplegen.

arjen-hettingaentrip

Arjen Trip

Ik vind het een uitdaging de oorzaak van de klachten te vinden. Samen met de patiënt werk ik dan aan een goede oplossing.

marlon

Marlon Vels

Een persoonlijke benadering is voor mij een belangrijk onderdeel van de fysiotherapeutische begeleiding, ieder mens is uniek!

tjebbe-hettingaentrip

Tjebbe Hettinga

Iedere dag mensen beter kunnen laten functioneren in het dagelijkse leven maakt fysiotherapie voor mij een prachtig vak.